Thursday, May 7, 2009

masih dengan isu ppsmi

salam…

beberapa hari yang lalu, di kaca tv, aku terdengar bicara Tan Sri Muhyiddin Yassin…TPM merangkap Menteri Pelajaran Malaysia berkata yang dia tidak akan gugurkan projek ppsmi selagi dia belum habis membuat kajian…mmmm kajian apa pun aku tak faham sebab aku rasa banyak dah kajian2 ttg ppsmi yang telah dilakukan dan pada pendapat aku ..aku masih lagi mempertahankan bahawa projek ppsmi ini wajib diteruskan memandangkan keadaan anak2 sekolah kita sekarang ni terlalu lemah dalam menguasai bahasa inggeris. 

contoh yang aku nak kemukakan benar2 terjadi di sekolah anak2 aku…i think i dont have to mention where … let it stay the way it is..sekolah tu kekurangan guru untuk mengajar bahasa inggeris..so cikgu yang ada .. yg boleh berbahasa inggeris sikit2 .. telah di perintahkan untuk mengajar bahasa inggeris..so u know how is the situation laaaaa….

Guru Besar pulak telah melakukan banyak interview dgn graduan2 dari pelbagai jenis IPTA dan IPTS…and the result…so SADDDDDDDDDDDDD….from that pile of resumes interviewed, less than 5 …i repeat less than 5 that can speak and understand the question plus…itu pun tak tepat jugak..berterabur..but at least they tried their best..and another interesting fact…kebanyakkannya nak ajar bahasa malaysia..of course sebab bahasa ibunda…so apa citer babe…

maka sebab itulah…aku rasa ppsmi patut dikekalkan…aku tak tau apa org lain nak cakap but to me it is a good course..teachers of course kena work double triple harder than usual..tapi itu semua untuk benefit kita sendiri…so ada betul…

sedihnya bergelar graduan yang kurang mampu berbahasa inggeris…aku tau…ianya tak mudah tetapi di mana ada kemahuan..di situ ada jalan…

ok bab tu…semalam ..dalam akhbar sinar harian…aku terbaca pulak kisah sasterawan negara kita yang sanggup gugurkan title yang mereka ada kerana nak memertabatkan bahasa melayu dan against ppsmi…haiiiiii

sedih sekali lagi..hukan apa…sekali lagi pendapat aku tak salah…dulu mak dan bapak aku pun belajar dalam bahasa inggeris..and till now..cucu dia proud …coz they  can speak english better than the grand children…so…macam mana ni????

fikir-fikirkan lah wahai rakyat malaysia…anda mahukan anak2 anda maju dalam pelajaran dan kehidupan…mempunyai kredibiliti yang tinggi dan mampu menjawat jawatan yang tinggi….think …

No comments: